Har du barn som har sett på Nrk Super de siste årene er sjansen stor for at dere har sett Marit og dyra. Og hvis ikke anbefaler jeg dere til å se den. Det er en veldig fin serie om Marit som bor på en gard ilag med familien sin og alle dyrene. De to minste barna mine digger den. De elsker dyr. Vi var på ferie i Nordfjord og gården Marit og dyra bor på er en liten kjøretur unna, så vi fant ut at vi skulle dra en tur.
Vet du at hver nordmann kaster i gjennomsnitt 46,3 kilo mat årlig som kunne blitt spist? Det er mye mat det. Og mye svinn, både i form av penger og miljø. Jeg vil hjelpe deg å redusere matavfallet ditt, slik at du kan være en av dem som ikke kaster så mye mat.
Her er mine beste tips til å redusere matavfallet hjemme:
I 2008 når jeg fikk det mellomste barnet vårt var det skriverier i media om BPA (bisfenol-A) i tåteflasker, og jeg byttet ut mine til tryggere alternativer med en gang. Da ble jeg fortalt av enkelte i familie og vennekretsen at jeg var hysterisk (Jeg er vant til å høre det etter en del år med miljø og økofremming). I 2011 ble derimot PBA forbudt i tåteflasker i hele EU.
Jeg syns det er veldig kjekt å eksprimentere med mat og nye oppskrifter og barna mine elsker å spise maten jeg lager, så det er vinn – vinn for oss alle. Det å spise egg til frokost blir noen ganger litt kjedelig i lengden, og jeg fant ut at jeg måtte prøve med egg i paprika. Det er såre enkelt å lage og ungene syns det var rågøy.
På bildet har jeg servert det med grillspyd i tre, som er tredd med vannmelon stukket ut som blomster og blåbær.
[penci_recipe]
(Beklager for at bilder mangler)
Vi vant et opphold på «Småbruksdrømmen» i en konkurranse med Lev Landlig, og her er litt av det vi opplevde.
Søndagen på Toten fikk vi sove lenge. Vi har hane utenfor her hjemme hvor vi bor som er oppe klokken fem om morgenen og gauler. Hanen på Toten derimot, han hørte vi egentlig lite til. Og deilig var egentlig det.
Litt før kl 12 reiste vi på Mjøsmuseet`s arrangement Stenbergsdagen. Det er en dag i året at museet våkner til live, og man kan hilse på de som bodde på Stenberggården før i gamle dager. I år var det spesielt 1814 jubileum. Vi fikk hilse på direktøren og fikk en rask privat informasjon om hva Mjøsmuseet og Stenberggården var for noe. Attraksjon ble vi også da vanlige Totenværinger måtte komme bort å høre hvordan vi hadde det på gården etc.
Inne på selve museet var det vakkert. Vi fikk se hvordan de bodde på 1800 tallet, og ikke minst smake på maten fra den tiden. Survilling og vassgrøt blant annet. Hele familien likte veldig godt vassgrøten, men survillingen hadde en litt sær smak altså.
Etter besøket på Mjøsmuseet var vi hjemme på gården å kosa oss. Ungene fikk bygge hytte og ligge i hengekøye og vi voksne fikk grilla litt.
MANDAG, sankthans
Mandagen var egentlig den dagen jeg hadde gledet meg til. Da kom nemlig Lev Landlig på besøk for å ta bilder og lage reportasje om oss og småbruksdrømmen vår.
Det var en fotograf, en stylist og redaktøren som kom, og mens fotografen og stylisten styrte for seg lagde vi andre en hyggelig lunsj sammen inne i spisestuen. Det var utrolig spennende å se hvordan det jobbes når man tar bilder til blad, og det kan så absolutt minne meg om når jeg tar bilder til Instagram selv. I fotoområdet er alt shina, men huset ellers kan være rotete. Jaja.
Artikkelen om oss kommer i Lev Landlig som kommer ut 11.august, dvs rett før skolestart. Det blir spennende.
Resten av sankthansdagen tok vi det rolig. Vi fant ut at det ble for mye styr for oss å reise ut blant Totenværinger, så vi ble hjemme på bruket og lagde oss en god middag – oksestek med fløtepoteter og salat fra hagen. Var veldig godt.
Jeg tar også mange bilder, men det er vanskelig å legge dem inn her da jeg ikke har egen pc med meg og ikke vil overføre bildene til Pc`en som står her. Så da får dere pent nødt til å vente. Men som sagt legger jeg ut litt bilder på instagram, både min egen ogsmåbruksdrømmens konto, samt på småbruksdrømmens facebookside.
Jeg elsker prosjekter der barna og jeg kan lage gøye ting sammen. Nå om høsten og vinteren er det kaldt ute, noe som betyr at småfuglene har vanskeligheter med å finne mat. Vi pleier å ha julenek rundt juletider, og har frø ute. Men, når jeg kan lage hjemmelaget fuglemat selv og samtidig ha det kjekt med barna – ja da er det noe for meg.
Her har vi brukt råvarer som ikke påvirker naturen i nevneverdig grad. Du kan også bruke for eksempel en dorull istedenfor kongler om du ønsker det – men vær obs på at de bruker en del tid på å bryte seg ned i naturen etter at fuglematen er spist opp.
Den enkleste måten å få på peanøttsmør på konglen var rett og slett å bare rulle den i peanøttsmøret. Men det ble også en del gris av det – så hvis du ikke er så glad i gris anbefaler jeg deg å lage den hjemmelagde fuglematen utendørs eller bruke en skje for å dryppe på peanøttsmøret forsiktig. Da har du litt bedre kontroll enn hvis du dypper eller ruller det i peanøttsmør. Vi gjorde derimot alle tre metodene og de funket ok alle sammen.
Vi brukte en frøblanding fra butikken, men du kan fint bruke en blanding av det du har. Fugler er veldig glad i solsikkefrø og gresskarkjerner for eksempel.
Hjemmelaget fuglemat – oppskrift
Du trenger:
- Kongle
- Hyssing
- Peanøttsmør
- frø/nøtter
Fest hyssingen i konglen først. Jeg syns det var best med et litt lang hyssing slik at det var enklere å henge opp i trær.
Det enkleste var å knyte hyssingen fast nederst på konglen der den er tykkest. Knyt godt så den ikke faller av.
Rull så konglen i peanøttsmør også i frø etterpå. La det tørke litt i romtemperatur.
Heng opp fuglematen i et tre eller annet godt egnet sted og la fuglene nyte et festmåltid.
PS: Klikk på lenken hvis du vil lese mitt blogginnlegg om tips til vinteraktiviteter du kan gjøre med barn.
Decluttering er et fint engelsk ord som betyr å ta noe som ikke er viktig for deg, og kvitte seg med det. Vi har alle det. Kanskje det er pyntetingen som står oppå tv`n som du egentlig ikke liker, Et klesplagg som ikke passer, eller som ikke får deg til å føle deg vel. Eller en pakke te du kjøpte fordi den så godt ut, som du har samlet på i tilfelle den blir god..
Du kan decluttere det på flere måter, enten kan du kaste det i søpla/papirspannet og få søppelbilen til å hente det, du kan selge det på finn.no, zett.no eller andre annonseringssteder. Du kan levere det til loppemarked, eller gi det bort til fretex/andre som kunne tenke seg det.
Jeg syns det er viktig med gjennbruk, så jeg vil oppfordre til å gjøre det om tingen er brukanes for andre. På den måten kan du kanskje også få noen kroner for det, som du kan spare ( hva med å opprette en konto for å spare til ferie?)
Er tingen såpass ødelagt at den ikke er brukenes er det bare til å kaste den, ofte kan det også hjelpe å kaste den rett ut i søppelspannet og ikke la den ligge klar i gangen osv. Da kan du falle for fristelsen ved å ta det inn igjen i huset.
Prøver du å rydde ut?